جمعه ١٣ تير ١٣٩٩
عناوین اصلی
معرفي مرکز

معرفي مرکز

 دستورالعمل خدمات بخش نسخه های خطی و چاپ سنگی

تصاویر ایران
عمارت باغ ارم شیراز
آب و ھوا

آمار بازدید

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 367981
 بازدید امروز : 142
 کل بازدید : 1604895
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 4.0313
اخبار > برگزاری سمینار تاثیر مدرنیزاسیون بر فرهنگ ایران و پاکستان در دانشگاه قائد اعظم


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری سمینار تاثیر مدرنیزاسیون بر فرهنگ ایران و پاکستان در دانشگاه قائد اعظم

 

   
        برگزاری سمینار تاثیر مدرنیزاسیون بر فرهنگ ایران و پاکستان در دانشگاه قائد اعظم 
دراین سمینار که از طرف دپارتمان مردم شناسی دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد برگزارشده بود آقای محمداکبری مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی وآقای قهرمان سلیمانی رییس مرکز تحقیقات فارسی ایران وپاکستان به عنوان مهمان خصوصی دعوت شده و به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
در ابتدای برنامه که با حضور دانشجویان ، اساتید و رییس دپارتمانهای جامعه شناسی و مردم شناسی دانشگاه تشکیل شد از حضور رییس مرکز تحقیقات و مسئول خانه فرهنگ تقدیر به عمل آمد و در ادامه یکی از دانشجویان سال آخر رشته انسان شناسی ، ضمن ارائه مقاله خود فرهنگ ایران وپاکستان را یکی دانست  و ابراز داشت که حتی می توان گفت فرهنگ ایران مادر فرهنگ پاکستان می باشد. ایران تنها کشوردرجهان است که توانسته است فرهنگ خود را در مقابل مدرنیزم حفظ نماید و کمترین تاثیر را از مدرنسیزم گرفته است. وبه همین علت است که این فرهنگ مادر فرهنگ ما است. مردم پاکستان باکشورایران خیلی صمیمیت دارند واز دل وجان آن را دوست دارند.
رییس مرکز تحقیقات فارسی ایران وپاکستان اسلام آباد، دیگر سخنران برنامه بود که به ارائه مطالب خود با عنوان "تاثیر مدرنیزاسیون بر شعر فارسی" پرداخته و با تقدیر و تشکر از دانشجویان ، اساتید و مسئولین بخش مردم شناسی دانشگاه در برگزاری این سمینار ، فرصت تبادل اطلاعات فرهنگی بوجود آمده را برای خود موجب سعادت دانستند.
 
ایشان در بخشی از سخنان خود بیان داشتند "   آنچه امروز در عرصه ادبیات ایران به عنوان ادبیات مدرن نامیده می شود از وجوه گوناگون با ادبیات کهن تفاوت دارد و نو شدن جهان بینی و نگرش نویسندگان و شاعران ایرانی و دمخور شدن آنها با آثار خلاقه مغرب زمین در نوع نگرش و آفرینشگری آنها تأثیر تام و تمام نهاده است.
 وی همچنین بیان داشت در آغاز قرن بیستم شعر فارسی چنان دگر گونی ای پیدا کرد که می توان از آن به همان تعبیری که در ایران از آن یاد می کنند آن را "شعر نو" نامید.از دو عنصر خیال انگیزی و موسیقی، عنصر موسیقی شعر از صورت کهن که بر مبنای افاعیل عروضی بود، به در آمد و در نوعی دیگر از همین شعر نو که به شعر سپید شهرت یافته، موسیقی شعر به مفهوم کلاسیک آن، یکسره از ساحت شعر رخت بربست و تنها عنصر خیال در آن باقی ماند.
ایشان یاد آور شد ابتلائات و حادثاتی که در یک قرن اخیر در ایران به وجود آمده موجب تغییر در گفتمان و مخاطب هم شده است.اگر بخواهیم بسامد شادی و غم را در شعر یک قرن اخیر ایران نشان دهیم، بی تردید شعر نو ایران کمتر لحظه های سرمستی و شاد شعر کهن را دارد. هر چند نمی توان گفت یکسره خالی از عنصر شادی و سر مستی است است اما به دلیل اینکه شعر نو بازتاب دهنده مسائل و مشکلات انسان جدید است آکنده از لحظات بی تابی و غم و دلهره و ترس و نا امنی است و این ویژگیها از خصایص جهان مدرن است که در شعر امروز فارسی تسری  و جریان یافته است.انسان سرگشته و بی پناه امروز که محصول دوران مدرنیته است نمی تواند واگویه های روحانی و معنوی خود را بیرون از زندگی خود جستجو کند. زندگی آکنده از هول و هراس انسان مدرن اقتضا می کند که شعر او نیز بازتاب دهنده همین موقف و موضع او باشد.
رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان با بیان اینکه بروشنی آشکار است که این سنتی ترین بخشی که صورت و معنای فرهنگ ایرانی را نمایندگی می کند در معرض تغییر قرار گرفته است. در این تغییر در بخشی از عرصه ها، سنت توانسته با دگردیسی و تغییر مانایی و پایداری لازم را داشته باشد و در برخی از عرصه ها می توان گفت محو شده است.درپایان سخنرانی نیز تعدادی از شرکت کنندگان، در خصوص تاثیر مدرنیزم  بر سینما، مبادلات شعری و دیگر عرصه های فرهنگی ایران و غرب، سئولاتی را طرح نمودند وایشان پاسخ داد.
آقای عدنان یکی از اساتید دانشگاه از دیگر سخنرانان برنامه بود که با بیان سخنانی دو کشور ایران و پاکستان را کشورهای برادری خواندندکه فرهنگ مشترکی دارند و در تحولات فرهنگی از یکدیگر تاثیر می پذیرند، لذا همه مردم پاکستان کشور و مردم ایران را از عمق دل وجان دوست میداریند.
 
مسئول خانه فرهنگ ج.ا.ایران در راولپندی با ارائه مطالبی با عنوان "تفکر و سبک زندگی اسلامی همراه با استفاده از ابزار مدرن"  اشاره نمود که در مقابل پدیده مدرنیزم که از سده هفدهم به بعد در اروپا پیدا شد و به تدریج نفوذی کم و بیش جهانی پیدا کرد ، جوامع در دوره های مختلف ، مواضع گوناگونی اتخاذ کرده اند . در جوامع اسلامی نیز اغلب طرفداران مدرنیزم بدون توجه به اینکه در مدرنیزاسیون سعی می شود ساحت ذهنی و عینی بشری در حوزه مفاهیم، مفروضات، اهداف و ابزار، دچار تغییری بنیادین شده و از حضور و ظهور آموزه ها و گزاره های وحیانی پالایش شود استدلال میکردندکه در جوامع مدرنیزم  پیشرفتهای ابزاری بسیار وسیعی انجام گرفته است و لذا برای پیشرفت جوامع اسلامی نیز  مردم باید از جوامع مدرن پیروی نمایند.
ایشان یاد آور شدند همزمان متفکرین بزرگ، شعرای آگاه، دانشمندان  دلسوز و مردم روشن ضمیری نیز بودند که به رغم تبلیغات وسیع گروه های یاد شده و فشارهای بی وقفه صاحبان سرمایه و شرکتهای چند ملیتی، با شناخت دقیق، ابزار مدرن را از تفکر القائی همراه  آن تفکیک نمودند و با حفظ هویت فردی و اجتماعی و همچنین تاکید بر پایبندی به اصول اعتقادی جامعه خود ،  به استفاده از دستاوردهای علمی و فنی زمان خود توصیه نموده و می نمایند. اینان برخلاف جریان تبلیغی حاکم که کشور های جهان را به سه دسته "کشورهای توسعه یافته ، در حال توسعه و جهان سوم"  تقسییم می کرد و گویی کشور جهان سوم و در حال توسعه تنها زمانی می توانستند به سمت توسعه یافتگی حرکت کنند که بتوانند با این حرکت و حتی پس از آن منافع شرکت های حاکم بر کشور های توسعه یافته را تامین نمایند،  جوامع خود را آگاهی داده و با یاد آوری ارزشهای انسانی حاکم بر فرهنگ خودی تاکید می نمایند که برای حفظ ارزشهای فوق ، لازم است پیشرفتهای  ابزاری جوامع توسعه یافته را به سرعت بومی ساخت و از مزایای آن با رعایت اصول اخلاقی و دینی استفاده نمود.
مسئول خانه فرهنگ ج.ا.ایران همچنین با ذکر مواردی از روشنگری های متفکرین ، علما و دانشمندان معاصر ایران و پاکستان از جمله امام خمینی ره ، علامه اقبال لاهوری و مقام معظم رهبری ،  تاکیدات ایشان بر سبک زندگی اسلامی و لزوم فرهنگ سازی و نگرش جدید به حوزه علوم انسانی در موقعیت کنونی که در ایران ساختارهای جامعه مدنی دینی تا حدودی شکل گرفته است  را از  موارد با اهمیتی دانستند که بخصوص اساتید و دانشجویان این دپارتمان که موضوع مطالعاتی آنان نیز می باشد می توانند حول این محور ها تحقیق و تفکر نموده و خدمات بیشتر و ارزنده تری به جامعه جهانی ارائه کنند.
 
آقای وحیدچوهدری مسئول بخش مردم  شناسی دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد نیز طی بیاناتی رشته های فرهنگی هردوکشور ایران وپاکستان را به هم پیوسته دانست  و تاکید نمود که ایران تنهاکشور درجهان می باشد که فرهنگ اصیل خود را نگهداشته است واین فرهنگ بیشتر از سبک اسلامی پیروی نموده است ومدرنیزم روی این فرهنگ تاثیری نگذاشته است وآنها جدیت رادرپیرامون اصطلاحات اسلامی می پذیرند وتحت تاثیرغرب قرار نمی‌گیرند لذا بهمین خاطر ما همه مردم پاکستان ایران را از عمق جان دوست داریم چون فرهنگ این کشور درفرهنگ پاکستان است وفرهنگ پاکستان از فرهنگ ایران نشئت گرفته است.
در پایان برنامه ضمن پذیرایی از میهمانان ، لوح تقدیر سمینار نیز به مهمانان ویژه اهدا گردید.
 


١٢:٠٥ - سه شنبه ١٤ آبان ١٣٩٢    /    شماره : ٦٠٤٢٨٦    /    تعداد نمایش : ٣٩٦٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبارفرھنگی - ادبی ایران و پاکستان
اطلاعات و شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه الزهرا
شرایط و مدارک لازم متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه الزهرا به شرح ذیل اعلام می گردد. شایان ذکر است دانشگاه الزهرا آمادگی اعطای تعدادی بورسیه کامل در مقطع تحصیلات تکمیلی با شرایط ذیل به افراد واجد شرایط و برتر و تعدادی بورسیه 50 % شهریه آموزشی و رفاهی به متقاضیان دارد. درخواست ها پس از بررسی در دانشکده ها در کارگروه بورسیه دانشگاه الزهرا مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 ٠٧:٥٨ - پنج شنبه ٢٩ خرداد ١٣٩٩ - نظرات : ٠متن کامل >>
بیانیه مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محکومیت سوء استفاده رییس جمهور آمریکا از کتاب مقدس
برگزاری وبینار با عنوان "بررسی استکبار ستیزی در ساحت اندیشه امام خمینی (ره)"در اسلام آباد پاکستان
سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)

مجلہ دانش

پیوندهای سودمند
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|اوقات شرعی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|اخبارفرھنگی و ادبی
Copyright © 2019 I.C.R.O. All rights reserved. مرکز تحقيقات فارسي ايران و پاکستان (fa)

برای مشاهده بهتر سایت لطفاً از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده نمایید.